Skocz do zawartości
  • Aby w pełni korzystać z forum musisz się zarejestrować i zsynchronizować konto z grą, więcej informacji znajdziesz tutaj.
    Jeżeli posiadasz problemy z synchronizacją napisz wątek w dziale Pomoc z synchronizacją konta.

4Life News - Wywiad z Administratorem RCON Bilu.sus


grubyyo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Linie-poziome-z-logiem-i-bez

Serdecznie witam wszystkich czytelników Redakcji 4Life News, z tej strony Starszy Redaktor @grubyyo. Dziś zapraszam Was do przeczytania wywiadu z Administratorem RCON @Bilu.sus

Linie-poziome-z-logiem-i-bez
e5VqxUi.gif
Linie-poziome-z-logiem-i-bez

G:@grubyyo

B:@Bilu.sus

Linie-poziome-z-logiem-i-bez

G: Uszanowanie, Starszy Redaktor grubyyo z Redakcji 4Life News z tej strony. Zechciałbyś udzielić mi wywiadu
B: Hej, chętnie udzielę odpowiedzi na parę pytań.

G: Świetnie! A więc na początek mógłbyś opowiedzieć coś o sobie?
B: Zaczynamy z dość szerokim pytaniem. Mam na imię Bartek i mam 22 lata. Na obecną chwilę jestem studentem pierwszego roku na uczelni w Warszawie. Niecały rok temu przeprowadziłem się bliżej stolicy i małymi krokami przyzwyczajam się do nowego miejsca.

G: Posiadasz zainteresowania lub pasje?
B: Oczywiście, myślę, że jak większość z nas. Głównie moje zainteresowania opierają się na sporcie, zajmuje on dość ważne miejsce w mojej codzienności. Szczególnie mowa o piłce nożnej, już od najmłodszych lat gdzieś z kolegami latało się po boiskach i spędzało wspólnie czas. Gdzieś między wiersze wplata się też grafika cyfrowa, której w wolnej chwili uczyłem się, retuszując różnorakie zdjęcia, czy tworząc mniejsze projekty graficzne w formie banerów, czy osobnych elementów graficznych. Kombinacja obu zainteresowań pozwala mi zająć wolny czas i bywały momenty, gdzie totalnie traciłem rachubę czasu, zajmując się tym wszystkim. Oczywiście mimo tych wcześniej wymienionych bywają epizody, gdzie przez krótki okres interesuję się innymi dziedzinami, nie mniej jednak te opisane są mi bliższe i trwają od wielu lat.

G: Masz jakieś cele lub marzenia w życiu?
B: Jasna sprawa, marzeń i celów w życiu nie brakuję i gdzieś krok po kroku udaje mi się je osiągać. Mimo wszystko informacje na ich temat trzymam dla siebie lub dyskutuje na ich temat z bardziej bliższymi mi osobami, które być może będą potrafiły je ulepszyć, bądź doradzić czy mają one większy sens. Jednak są momenty, gdzie zdanie drugiej osoby potrafi tchnąć w nas nową energię i stworzyć nowe pomysły na przyszłość.

G: Przejdźmy do serwera, jesteś administratorem RCON, powiedz, jakie masz obowiązki?
B: Zgadza się, już od prawie roku piastuję tę funkcję. Każdy z nas ma większe bądź mniejsze zadania, z których musi się wywiązywać. Przede wszystkim w ostatnim czasie badam gospodarkę serwera, od dosyć niedawna przy okazji sprawdzania funkcjonalności skryptu ponownie otworzyłem komis pojazdów używanych, gdzie gracze mają szansę pozyskać samochody z zerowania. Oprócz wspomnianego komisu wprowadzam wraz z @Greyna.gg nowe asortymenty serwerowych salonów. Jest to dosyć żmudna praca, dlatego dodatkowe ręce do pracy zawsze się przydają. Jeszcze przed awansem na wyższe rangi administracyjne wspomagałem ich tworzenie, bo o ile się nie mylę to na randze Moderatora, otrzymałem propozycję ich edycji i wprowadzenia własnych pomysłów. Odchodząc od działań stricte prowadzonych na serwerze, do moich obowiązków już od dwóch lat należy mapowanie. Jest to równie szeroki temat, jak te wcześniej wymienione. Z mniejszych funkcji wielokrotnie byłem proszony o przeprowadzenie testów nad zmianami, jakie mają zostać wprowadzone, szczególnie przez jednego z ARCON - @japkooo. Jak on to powiedział, mam dar do znajdowania błędów, które niejako mogą być utrudnieniem w późniejszym funkcjonowaniu aktualizacji.

G: Znajdujesz się także na posadzie mapera serwerowego może, powiesz nam czym się, zajmujesz na co dzień?
B: Ostatnimi czasy mapuję mniej, co bardziej zależne jest od mojego czasu wolnego poza komputerem. Nie mniej, jednak gdy pojawi się jakieś zlecenie to, mieszczę się w ramach czasowych na wykonanie projektu. Głównie działam we współpracy z pozostałymi developerami serwera, szczególnie mowa tutaj o @L4MP3K.. Większość wprowadzanych aktualizacji przechodzi przez ręce naszej dwójki, gdzie wzajemnie wspieramy się pomysłami i skrupulatnie dążymy do udoskonalenia aktualizacji dla graczy. Bywają oczywiście projekty, które wykonuję bez wkładu pozostałych developerów, nie mniej jednak opierają się na lekkich poprawkach, czy unowocześnieniu niektórych stref San Andreas. Nie ukrywam, że po tak długim okresie tworzenia map pojawią się momenty wypalenia, gdzie przez nawet miesiąc potrafię nie wchodzić na edytor. Nie mniej jednak dalej działam w tym temacie i w najbliższym czasie raczej się to nie zmieni.

Linie-poziome-z-logiem-i-bez
4pD4f1r.gif
Linie-poziome-z-logiem-i-bez

G: Jesteś przewodniczącym KSF czy jest to trudne stanowisko?
B: Uważam, że jest to nie tyle trudne, co bardzo odpowiedzialne stanowisko. W sierpniu tego roku minie dwa lata odkąd przejąłem obowiązki przewodniczącego komisji. Całe szczęście przez te dwa lata kadra komisyjna była bardzo zgraną ekipą i wspólnie podjęliśmy wiele dobrych decyzji. Oczywiście nie jesteśmy alfą i omegą, mogą przytrafić się błędne działania, które niekoniecznie będą dobrym ruchem. Mimo wszystko bierzemy pod uwagę również głos społeczności naszego serwera i staramy się udoskonalać wszystko tak, by miało pozytywny odzew. Należy pamiętać też, że nie jesteśmy w stanie dogodzić każdemu. Byłoby zbyt pięknie, gdyby każdy zgadzał się z podjętymi działaniami. Komisja Spraw Frakcyjnych przez dwuletni okres przeszła wiele zmian i na obecną chwilę za sprawą wszystkich jej członków uważam, że funkcjonuje znacznie lepiej niż za kadencji poprzedniego lidera. Oczywiście z tego też miejsca chciałbym podziękować każdemu byłemu i obecnemu opiekunowi za pracę i serdecznie ich pozdrawiam.

G: Jaki posiadasz staż w bycie maperem?
B: Tak jak wspomniałem wyżej, mapowaniem dla serwera zajmuję się już od ponad dwóch lat, natomiast pierwsze kroki związane z edycją map miały miejsce znacznie wcześniej. Do tej pory pamiętam, która pierwsza moja mapa została udostępniona na serwerze, a jest ona w interiorze biznesu 4FIGHT.

G: W jakich programach mapujesz rzeczy do serwera?
B: Każdy z maperów używa wewnętrznego edytora map, który zaimplementowany jest w samym MTA. Jednakże istnieje opcja mapowania w programach zewnętrznych i kiedyś będę musiał sprawdzić, czy nie jest to równie wygodna funkcja.

G: Możesz zdradzić nam jakiś projekt, który w przyszłości zawita na serwer?
B: Konkretów niestety nie zdradzę, raczej należę do tej grupy developerów co, woli wprowadzać aktualizację bez większego wcześniejszego rozgłosu. Jednakże ostatnia mapa, która ma zostać wprowadzona, znajduje się w dosyć wysoko położonym miejscu. Gdzie konkretnie, przekonacie się sami już niedługo, pogońcie tylko @Avenged.

G: Dużo czasu poświęcasz na mapowanie obiektów?
B: Wszystko zależne jest od wielkości przygotowywanych aktualizacji, dla porównania mogę wziąć mapę parkingu przed salonem San Fierro w dzielnicy Downtown i serwerową scenę. Oba te projekty pochłonęły mi więcej czasu niż, powinny. Wszystko to spowodowane jest ich umiejscowieniem, a bardziej miastem, w jakim się znajdują. Myślę, że każdy developer nie zważywszy na jego fach, posiada jakieś znienawidzone cechy lub miejsca, gdzie praca staje się katorgą. Moim takim miejscem jest głównie całe miasto San Fierro. Wszystko przez to, że jest ono położone pod niestandardowym kątem, który w późniejszym planowaniu symetrii obiektów wymaga większego wkładu przy pracy, niż w pozostałych miastach. Z tego też względu wszelkie prace w tamtych okolicach zajmują mi najwięcej czasu.

G: Posiadasz ponad siedem tysięcy godzin, nie żałujesz spędzonego czasu na serwerze?
B: Wszystko zależne jest od perspektywy, z jakiej patrzymy na tą ilość godzin. Będzie osoba, która uzna to za zmarnowany czas, bo przecież mógłbym realizować się w spełnianiu celów poza grami komputerowymi przez cały ten okres. Druga osoba uzna, że jest to forma doświadczenia, która również wpływa na osobę. Osobiście uważam, że ten czas nie został zmarnowany, jednakże rozkładając go w czasie od momentu rejestracji, nie poświęciłem go aż tak dużo w porównaniu do niektórych graczy. Na serwerze poznałem wiele wspaniałych osób, z którymi kontakt mam po dziś dzień. Każdy kij ma dwa końce, więc pojawiały się osoby, których obecność wręcz przyprawiała mnie o mdłości jak sobie teraz o tym, pomyślę. Mimo wszystko każda z osób była swego rodzaju doświadczeniem i nie żałuję poznania żadnej z tych osób.

G: Gdyby nie gry, na co byś przeznaczył ten czas?
B: Myślę, że pozostałbym przy sporcie. Jeszcze parę lat temu to piłka nożna była moim głównym zajęciem w trakcie czasu wolnego. Jednak pandemia pokrzyżowała wiele z planów i ciężko mi było wrócić po tym wszystkim do starego hobby. Ciężko mi gdybać co mógłbym robić, gdyby nie serwer. Tak naprawdę mógłbym robić wiele różnych rzeczy, ale na obecną chwilę nie przychodzi mi nic innego do głowy.

Linie-poziome-z-logiem-i-bez
ELJ7zg2.gif
Linie-poziome-z-logiem-i-bez

G: Jesteś założycielem organizacji Olimp, skąd pomysł na oto tę nazwę oraz jakie posiadasz obowiązki w niej?
B: Oj, chciałbym pamiętać skąd dokładnie, przyszedł pomysł na akurat tę nazwę dla organizacji. Początkowo, jak starsi gracze mogą pamiętać nazwa, brzmiała Awesome Olimp. Głównie było to spowodowane tym, że jako odłam z naszej byłej organizacji chcieliśmy założyć coś swojego. Jeden ze znajomych miał paru kolegów, którzy również planowali podobne ruchy na serwerze. Postanowiliśmy się połączyć, aby wszystkie kwestie formalne zostały spełnione. Stąd powstała organizacja o takiej nazwe. Jednakże w pewnych kwestiach niestety nie znaleźliśmy porozumienia, przez co po niespełna 2 tygodniach niektóre osoby zostały wydalone, na szczęście mogłem kontynuować prowadzenie organizacji bez konieczności jej zamykania. Tak to już się trzymamy aż do dziś, pół roku po stworzeniu zmieniliśmy nazwę na Olimp.

G: Na serwerze grasz od 2016 roku, jak oceniasz zmiany, które zostały wprowadzone na serwer?
B: Tutaj warto zaznaczyć dwie kwestie. Pierwszą z nich jest nostalgia z jaką obecnie patrzę na stare czasy serwera. Drugą kwestią jest podziw i duma, że przez tyle lat serwer prężnie się rozwija i nadal zyskuje nowych odbiorców. Wiadomo, z perspektywy obecnej kiedy patrzymy wstecz, widzimy dosyć prymitywne rozwiązania jakie były stosowane na serwerze, mimo wszystko miało to swój smaczek. Nie wyobrażam sobie w tej chwili tego typu rozwiązań, gdyż każdy z developerów nabrał wielkiego doświadczenia i przysłowiowa “amatorka” nie jest spotykana w takim stopniu, jak w tamtych czasach.

G: Zdradzisz czy byłeś w jakiś frakcjach i jak je wspominasz?
B: Przez całą swoją “karierę” serwerową byłem członkiem trzech frakcji - TSA, SAFD i SAPD. Najdłuższy pobyt miał miejsce we frakcji TSA, gdyż nie licząc miesięcznej przerwy, miało to miejsce przez mniej więcej 2 lata. Dobrze tę frakcję wspominam, był to moment, gdzie dopiero raczkowałem na serwerze i poznawałem tutejsze zasady i obyczaje. Nie ukrywam, że będąc przez długi okres na wysokiej randze pracowniczej, zacząłem operować coraz to większym majątkiem, co pozwoliło mi na większe ruchy na giełdzie. W pozostałych frakcjach niestety nie przyszło mi zostać pełnoprawnym pracownikiem. We frakcji SAFD tylko na początku czułem, że mogę podejść do egzaminu i kontynuować rozgrywkę we frakcji, jednak po paru tygodniach straciłem większy zapał i byłem zmuszony odejść. Frakcja SAPD pozytywnie mnie zaskoczyła, wiele osób w niej poznałem i dobrze spędziłem czas. Tutaj wyglądało to trochę inaczej, gdyż otrzymałem propozycję prowadzenia KSF i byłem zmuszony odejść. Wedle serwerowych zasad nie mogę być jednocześnie członkiem frakcji i przewodniczącym komisji. Nie zastanawiałem się, jakby się to wszystko potoczyło, gdybym jednak pozostał we frakcji. Uważam, że podjąłem dobrą decyzję i jestem z niej zadowolony.

G: Jak oceniasz aktualną optymalizację serwera?
B: Optymalizację serwera uważam za dobrą, jednak każdy z nas uczy się czegoś nowego i z czasem zauważa błędy przeszłości. Każdy nowy zasób serwera obecnie jest zoptymalizowany najlepiej jak tylko może, a kolejne są w trakcie realizacji. Niestety ogromnym ograniczeniem jest silnik gry, na którym pracujemy. Nikt 20 lat temu nie spodziewał się, że w przyszłości będą powstawały serwery, liczące tak wielu graczy.

G: Jak wspomniałem wyżej, macie jeszcze jakieś plany na większą optymalizację dla serwera?
B: Plany są cały czas, odświeżamy i odchudzamy stare zasoby na tyle, aby gracze czuli przyjemność z rozgrywki na naszym serwerze. Należy jednak pamiętać, że praca developerów to zwykłe hobby, a nie nasza praca. Tyle ile jesteśmy w stanie poświęcić wolnego czasu - tyle dajemy od siebie. Wiele jeszcze przed nami i liczę, że będziecie zadowoleni z przyszłych aktualizacji.

G: Odejdźmy od serwera, grasz w jakieś inne gry?
B: Pogrywam w inne gry, ostatnimi czasy opiera się to o CS:GO i ETS2 z członkami organizacji, oraz Wiedźmina 3 solo. To takie główne tytuły, jednak bywają momenty, gdzie z @Veon.ogf zagram w Rocket League i zdobędę trochę siwych włosów. Do niedawna grywałem w FIFE 23 i Phasmophobie. Poza tym w ostatnim miesiącu nie przypominam sobie innych tytułów, ale mogłem o czymś zapomnieć.

G: Oglądasz jakieś filmy lub seriale, może masz jakiś ulubiony oraz godny polecenia?
B: Przez natłok pracy na studiach nie mam niestety czasu na oglądanie seriali, bardziej czytanie książek mi bliskie w trakcie drogi na uczelnię. Mimo wszystko ostatni godny polecenia serial z jakim miałem do czynienia to Lupin. Trafił w moje gusta i polecam każdemu, który gustuje w kryminałach.

G: Jakich gatunków muzycznych najczęściej słuchasz?
B: Gatunki są różne, specjalnie zerknąłem na statystyki jednej ze stron. Głównie opiera się to na polskiej muzyce z gatunku hip-hop, rap i trap. Zdarzają się momenty, gdzie trafiają się zagraniczne numery.

G: Nasz wywiad dobiega końca, chciałbyś kogoś pozdrowić?
B: Przede wszystkim pozdrawiam wszystkich czytelników i dziękuję za możliwość udzielenia wywiadu. Pozdrawiam członków organizacji Olimp, opiekunów Komisji Spraw Frakcyjnych i grono administracji serwera.

Linie-poziome-z-logiem-i-bez

hErfzdU.png
Autoryzował: @Mlonskyy

Linie-poziome-z-logiem-i-bez

Edytowane przez Mlonskyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony zgadzasz się na naszą politykę prywatności: Polityka prywatności, i akceptujesz regulamin witryny Regulamin